Dormice писав: ↑15 січня 2022, 00:18
Е, стоп. На відміну від англосаксів, іспанці не дистанціювалися від місцевого населенняя, мішані шлюби представників колоніальної адміністрації та місцевої індіанської знаті були нормою. І не тіко верхів. Тож не можна зараз стовідсотково поділити населення Латинської Америки на іспанців та аборигенів.
Скажу лише одне іспанське слово - "mestizaje":
воно перекладається з іспанської приблизно так (хоча, перекладається не одним словом - лонгрід):
Mestizaje (походить від прикметника "mestizo") - є терміном для расового змішування, який не увійшов у вжиток до XIX століття; це не був термін колоніальної епохи. У сучасну епоху mestizaje використовується для позначення позитивної єдності расових сумішей у сучасній Латинській Америці.
Ця ідеологічна позиція відрізняється від терміну змішання, який зазвичай має негативні конотації. Головним ідеологічним прихильником метисадже був Хосе Васконселос (1882–1959), міністр освіти Мексики в 1920-х роках. Термін був у обігу в Мексиці наприкінці XIX століття разом із подібними термінами, cruzamiento («перехрещення») і mestización (процес «метисування»). В Іспанській Америці система каст колоніальної епохи намагалася розрізнити індивідів і групи на основі ієрархічної класифікації за походженням, кольором шкіри та статусом (калідад), надаючи окремі ярлики для сприйнятих категорійних відмінностей і віддаючи перевагу білизні. На противагу цьому, ідея сучасного метиса — це позитивна єдність громадян нації на основі расової суміші.
З незалежністю Мексики (починаючи з 1810 - 1820) в академічних колах, створених ідеологією Mestizaje або "космічної раси", вчені стверджували, що метиси є результатом змішування всіх рас. Після мексиканської революції уряд, намагаючись створити єдину мексиканську ідентичність без расових відмінностей, прийняв і активно пропагував ідеологію "mestizaje".
Мексиканська держава після мексиканської революції (1910–1920) сприйняла ідеологію mestizaje як інструмент формування нації, спрямований на культурну та політичну інтеграцію Amerindians у побудову національної ідентичності. Таким чином, це означало систематичні зусилля з інтеграції культури корінного населення в інклюзивну ідентичність метисів. Мексиканські політики та реформатори, такі як José Vasconcelos та Manuel Gamio, зіграли важливу роль у побудові мексиканської національної ідентичності на основі концепції "mestizaje" (процес етнічної гомогенізації).
Dormice писав: ↑15 січня 2022, 00:18
Це особлива етнічна група - латінос)
Маленька поправка:
особлива етнічна група - це mestizos.
А латінос (Latino) - латиноамериканці (ісп. Latinoamericanos, порт. Latino-americanos, фр. Latino-américains, англ. Latin Americans) — узагальнена назва іспано- та португаломовних народів (а також франкомовних народів Карибського басейну (гаїтійці, гвіанці, мартінікці, гваделупці)), що населяють територію сучасної Латинської Америки.
Об'єднує всіх латиноамериканців насамперед їхнє історичне походження. Формування латиноамериканських народів почалося в період великих географічних відкриттів у Західній півкулі та розвитку двох ранніх європейських колоніальних імперій — іспанської та португальської, меншою мірою також і французької. Визначальним став період між XVI та XVIII століттями, коли європейські конкістадори підкорили значні території Південної Америки та набули інтенсивних контактів з місцевим автохтонним населенням.
Домінуючу, хоча далеко не єдину роль у процесі етногенезу латиноамериканських народів зіграли романомовні народи так званої Латинської Європи, тому сучасні латиноамериканці називаються неороманськими народами. Вони вважають рідною або ж добре розмовляють романськими мовами, які походять від латині (звідки і назва).
Виняток становить лише деяка частина латиноамериканців США, уродженців цієї країни, які, зберігаючи латиноамериканську культуру та самосвідомість, перейшли на англійську мову або ж повністю американізувалися. Іншою відмінністю є відданість більшості латиноамериканців до католицтва, хоча останнім часом збільшилася кількість атеїстів, послідовників протестантських церков, інших релігій та різних сект. Виділяє латиноамериканців також і їх концентрація в регіонах зі спекотним екваторіальним, тропічним та субтропічним кліматом.
На відміну від північноамериканських колоній Великобританії, де автохтонне індіанське населення зазнало майже поголовного геноциду, в іспанських та португальських колоніях місця масової концентрації автохтонного населення (Мексика, Перу) стали одночасно і центрами іспанської культури, започаткувавши процес расово-культурного змішання.
Тому сучасні латиноамериканці відрізняються своєрідним расово-генетичним складом з переважанням людей змішаного походження з різними комбінаціями європейських, африканських та індіанських генів. На початку XVI століття, крім іспанських і португальських чоловіків-ідальго сюди стали прибувати і заслані з Іспанії цигани, євреї, араби-мориски, потім були привезені раби з Африки; пізніше з'явилися і європейські колоністи з інших, переважно католицьких країн (французи, особливо численні італійці, німці, африканхорвати та ін.), знову посилився приплив переселенців з Іспанії та Португалії (кінець XIX – початок XX ст.)
Тому нині расово-генетичний склад значно варіює країнами. Так, умовно позначені білі латиноамериканці становлять більшість населення (понад 80 %) в Аргентині та Уругваї, а також у Чилі, але лише близько половини населення Бразилії (53,7 %), Колумбії та менше 10 % населення Мексики. У Мексиці та Чилі ⅔ населення становлять метиси: у Чилі з більшою домішкою європейської, у Мексиці — з індіанською кров'ю, хоча пропорції сильно варіюють по містах та провінціях усередині кожної країни.
Більше того, на відміну від США, расові категорії гнучкі та прозорі, одна й та сама людина може відносити себе до кількох категорій і переходити з однієї в іншу протягом свого життя залежно від свого соціального статусу, освіти, кола спілкування тощо. Так значна частина умовно білого населення Аргентини має суттєву домішку індіанської (близько 1/3) і навіть африканської крові. Те саме стосується і умовно білих бразильців. Хоча відкритого інституційного расизму та сегрегації в латиноамериканських країнах ніколи не було, більш європейські (світлі) риси сприймаються як бажаніші в порівнянні з індіанськими та африканськими.
(З іншого боку мулати і африканці становлять близько 80% населення Домініканської республіки, і близько 40% населення Бразилії. У Болівії та Перу, Гватемалі та Південній Мексиці досі абсолютно переважають автохтонні індіанці, значна частина яких, проте, вже прийняла католицтво та перейшла на іспанську мову.)
Dormice писав: ↑15 січня 2022, 01:04
Подейкують, що невеличкий (насправді) іспанський загін Кортеса зміг перемогти ацтеків завдяки тій ненависті, яку вони викликАли в сусідніх племен. Оці постійні жертвоприношення всіх дістали, попросту кажучи. Індіанськи племена в тому випадку об'єдналися з іспанцями задля повалення остогидлої імперії.
Насправді, там декілька чинників сприяли тому, що невеличкий іспанський загін Кортеса зміг перемогти ацтеків:
* так (як вже біло сказано віище), завдяки тій ненависті, яку ацтеки викликАли у "сусідніх" (а точніше - підкорених / вассальних ) ворожих племен.
невеличкий іспанський загін Кортеса спочатку налічував 600 вояків, 15 вершників, 15 гармат і сотні індіанських носіїв; але
вже дорогою на столицю імперії ацтеків Кортес залучив до свого походу чимало індіанських племен, зокрема тлашкаланців, мешканців сучасного мексиканського штату Тлашкала, затятих ворогів ацтеків - загін Кортеса супроводжували 3 тисячі тлашкаланців. Також Кортесу вдалося переконати залишки загону Нарваеса приєднатися до нього
* З приходом іспанців у Теночтітлан - їх мирно, за приписами традицій і дипломатичним кодексом, прийняв правитель ацтеків Moctezuma II. Монтесума дозволив Кортесу увійти в серце своєї держави. Він подарував іспанцям багато золота, що розпалило їхні апетити. У листі до Карла V Кортес повідомив, що ацтеки сприймають його як посланця бога Кетцалькоатля, а можливо й як самого бога. Незабаром Кортес вирішив захопити Монтесуму й тримати його заручником у власному палаці, вимагаючи від правителя ацтеків присягнути Карлу V.
У 1520 Moctezuma II виступив із закликом підкоритися іспанцям, але 1 липня розлючений натовп забив Монтесуму камінням. Кортес утік у Тлашкалу.
* в битві при Отумба (де Кортесом - вперше в Америці - була використана кіннота) маленького загону поранених іспанців, з величезною армією ацтеків (близько 100 000 чоловік) - закінчилася перемогою іспанців завдяки тому, що Кортес в цьому бою прорвався крізь ряди ацтекських воїнів і вбив ацтекського головнокомандувача — Сіуака.
(Ця битва, для деморалізованих індіанців, союзників Кортеса, стала тим дивом, яке знову воскресило всі надії на звільнення від кривавого рабства ацтеків)
* до Тлашкалі, де військо Кортеса було з почестями зустрінуто місцевими жителями, з Куби прибуло підкріплення, і Кортес взявся виправляти становище. На початку 1521 року він зібрав нову армію в яку ввійшли 600 іспанців, 25 000 тлашкаланців. На озброєнні армії було 20 коней та 100 гармат. Підступивши до Теночтітлану і взявши його в облогу, іспанці розпочали війну на винищення. Вони підпорядкували собі міста союзників ацтеків і відрізали столицю від постачання.
Обложене місто протрималось понад 70 днів. Іспанцям вдалося полонити та захопити в заручники правителя ацтеків тлатоані Куаутемока. Іспанці дозволили беззбройним виснаженим ацтекам покинути зруйноване місто, домігшись від їхнього правителя відомостей про місце знаходження захованих скарбів ацтеків. Після падіння, місто було знищене. На руїнах індіанської столиці згодом було засноване місто Мехіко.
* в боях і в результаті голоду загинуло 70 тисяч індіанців - більше половини населення міста (як вказав Кортес у своєму посланні до Карла V)
У війні проти іспанців загинуло понад 300 000 ацтеків (нині в центрі Мехіко (Теночтітлану) стоїть пам'ятник останньому тлатоані - Куаутемоку; після захоплення 13 серпня 1521 року в полон Куаутемока, правителя Теночтітлану, держава ацтеків зникла; Кортес наказав у 1525 році піддати тортурам і стратити Куаутемока, останнього правителя ацтеків)
* в результаті епідемій загинуло індіанців:
- 1519–1520 Mexico smallpox epidemic - 5–8 million (40% of population)
- 1545–1548 Cocoliztli epidemic - 5–15 million (80% of population)
- 1576–1580 Cocoliztli epidemic - 2–2.5 million (50% of population)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Ітогі подведьом":
причини, чому іспанський загін Кортеса (600 іспанців, 20 вершників, 100 гармат) зміг перемогти 100-тисячіну армію ацтеків:
* ненависть, яку ацтеки викликАли у "сусідніх" (підкорених / вассальних) ворожих племен, завдяки чому Кортес залучив до свого походу чимало індіанських племен, зокрема 25 тисяч тлашкаланців, затятих ворогів ацтеків
* правитель ацтеків Moctezuma II, яких мирно прийняв іспанців та дозволив увійти їм до столиці, був захоплений у заручники, виступив із закликом підкоритися іспанцям
* в битві при Отумба - Кортес вбив ацтекського головнокомандувача — Сіуака (завдяки чому битва була виграна іспанцями).
* на озброєнні іспанської армії було 20 коней, у ацтеків - 0
(вперше в Америці кіннота була використана саме Кортесом),
* на озброєнні іспанської армії було 100 гармат, у ацтеків - 0
* на озброєнні іспанської армії була вогнепальна зброя, у ацтеків - ні
* іспанці підпорядкували собі міста союзників ацтеків і відрізали столицю ацтеків від постачання.
* під час облоги, в результаті голоду загинуло 70 тисяч індіанців - більше половини населення столиці
* в результаті епідемії віспи 1519–1520 загинуло 5–8 млн. індіанців (40% популяціі);
у іспанців (які й завезли віспу до американського континенту) був імунітет;
(на додаток: пізніше, від епідемій Cocoliztli 1545–1548 та 1576–1580 загинуло відповідно 5–15 млн та 2–2.5 млн індіанців (відповідно 80% та 50% популяціі індіанців)
P.S.
Наполеон програв битву при Waterloo завдяки тому, що вночі пішов рясний дощ (тому зранку артилерію неможливо було підтягнути по мокрим дорогам, що потопали у грязюці) - і початок битви прийшлося відтермінувати до опівдня (щоб дороги встигли підсохнути), тому не встигли завершити розгром Велінгтона до того, як армія прусаків Блюхера встигла прийти на допомогу Велінгтону ті переломила перебіг битви.