1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання
Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання щодо стимулювання розвитку низькобюджетних пасажирських авіаційних перевезень» розроблено за ініціативою Міністерства інфраструктури України.
Прийняття в експлуатацію нових об’єктів авіаційної транспортної інфраструктури, зокрема державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Бориспіль», державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького», потребує якнайшвидшого повернення інвестиційних коштів.
Авіаційний ринок України потребує залучення іноземних низькобюджетних авіаційних перевізників, які будуть сприяти, перш за все, збільшенню доходів аеропортів України від неавіаційної діяльності (за рахунок зростання кількості пасажирів, торгівельної діяльності, паркувальних майданчиків, тощо). Зниження тарифів аеропорту для обслуговування низькобюджетних авіаційних перевізників надасть можливість забезпечити їх привабливість перед низькобюджетними перевізниками та залучити їх на ринок України.
Відповідно до практики співпраці європейських аеропортів з низькобюджетними авіакомпаніями, останні отримують пільгові умови обслуговування протягом перших років, що знаходить відображення у зниженні аеропортових зборів, вартості наземного обслуговування та спільних маркетингових заходах. За рахунок цього перевізник здатен встановлювати ціни на квитки, що значно нижчі, ніж у звичайних авіакомпаній, тим самим суттєво збільшуючи пасажиропотік.
Низькобюджетні авіакомпанії є компаніями, у яких вартість квитка є значно нижчою, ніж у звичайних авіакомпаній, що досягається завдяки попиту на авіаційні перевезення та більшій ефективності використання повітряних суден, а також мінімальному пакету послуг, які включаються до базової ціни авіаквитка.
Також важливою особливістю буде створення аеропортами спеціальної технології обслуговування, що надасть можливість зменшити витрати на послуги аеропортів. Як наслідок, відбудеться зниження вартості авіаційних перевезень для населення. Проект постанови передбачає визначення критеріїв, за якими Державною авіаційною службою України буде підтверджуватися статус перевізника, та повноваження аеропортам самостійно встановлювати розмір аеропортових зборів для авіаційних перевізників, що здійснюють низькобюджетні пасажирські перевезення.
2. Визначення цілей державного регулювання
Метою прийняття проекту постанови є зниження вартості авіаційних перевезень для населення шляхом залучення низькобюджетних авіаційних перевізників та створення необхідних умов для їх діяльності.
3.Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу
Альтернативним способом є діюча на теперішній час система врегулювання відносин між аеропортами та авіаперевізниками та відмова аеропортів України співпрацювати з низькобюджетними авіаційними перевізниками. При цьому, громадяни не отримають вигоди від дешевших авіаційних перевезень, а аеропорти не отримають підвищення доходів від неавіаційних видів діяльності, та як наслідок не збільшаться надходження до державного бюджету.
Іншим альтернативним способом може бути зниження вартості на авіаційні перевезення для громадян, шляхом компенсації авіаперевізникам витрат пов’язаних із здійсненням таких перевезень за рахунок коштів державного бюджету. Такий спосіб є неприйнятним, оскільки спричинить додаткові витрати з державного бюджету.
Враховуючи вищенаведене, а також необхідність розвитку України як авіаційної держави найбільш прийнятним способом досягнення поставленої мети є спосіб, запропонований проектом акта.
4.Опис механізмів і заходів, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта
Стимулювання зниження вартості авіаційних перевезень для населення здійснюватиметься шляхом залучення та розвитку діяльності низькобюджетних пасажирських авіаційних перевезень.
З цією метою проектом постанови передбачається механізм визначення статусу низькобюджетних пасажирських авіаційних перевізників та передбачено положення, які сприятимуть їх залученню.
Державіаслужбою України будуть розглядатися заявки, надані авіаційними перевізниками, стосовно їх відповідності необхідним для низькобюджетних пасажирських авіаційних перевізників критеріям, визначених проектом постанови.
Для низькобюджетних пасажирських авіаційних перевізників, що відповідають критеріям, встановлення аеропортових зборів за обслуговування повітряних суден і пасажирів в аеропортах України (посадка - зліт повітряного судна, обслуговування пасажирів в аеровокзалі, наднормативна стоянка повітряного судна, забезпечення авіаційної безпеки) буде регулюватися експлуатантом аеропорту та авіаційним перевізником.
5.Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта
Залучення низькобюджетних авіаційних компаній до аеропортів України створить можливість залучити нові пасажиропотоки, за рахунок дешевших квитків на авіаційні перевезення та підвищити доходи аеропортів від неавіаційної діяльності.
Практика співпраці європейських аеропортів з низькобюджетними авіакомпаніями, передбачає, що останні отримують пільгові умови обслуговування протягом перших років своєї діяльності, а за рахунок цього перевізник здатен встановлювати ціни на квитки, що значно нижчі, ніж у звичайних авіакомпаній, тим самим суттєво збільшуючи пасажиропотік.
Низькобюджетні авіакомпанії є компаніями, у яких вартість квитка є значно нижчою, ніж у звичайних авіакомпаній, що досягається завдяки попиту на авіаційні перевезення та більшій ефективності використання повітряних суден, а також мінімальному пакету послуг, які включаються до базової ціни авіаквитка.
З метою створення умов для ефективної співпраці аеропортами буде створено спеціальну технологію обслуговування, що надасть можливість зменшити витрати на послуги аеропортів. Як наслідок, відбудеться зниження вартості авіаційних перевезень для населення. Проект постанови передбачає визначення критеріїв, за якими Державною авіаційною службою України буде підтверджуватися статус перевізника, та повноваження аеропортам самостійно встановлювати розмір аеропортових зборів для авіаційних перевізників, що здійснюють низькобюджетні пасажирські перевезення.
6.Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта
Прийняття проекту постанови надасть можливість здешевити пасажирські авіаційні перевезення за рахунок залучення авіаційних перевізників, що здійснюють низькобюджетні перевезення, а також підвищити статус України як авіаційної держави.
Об’єкт впливу
Витрати
Вигоди
Держава
Додаткових витрат не очікується
Отримує підвищення відрахувань до державного бюджету за рахунок підвищення доходів від неавіаційних видів діяльності аеропортів. Підвищення статусу України як авіаційної держави.
Громадяни
Витрат не зазнають
Отримують вигоди від дешевих пасажирських авіаційних перевезень
Суб’єкти господарювання
(експлуатанти аеропортів, низькобюджетні авіаперевізники)
Витрат не зазнають
Для аеропортів України збільшення доходів від неавіаційної діяльності за рахунок зростання кількості пасажирів.
Для низькобюджетних авіаційних перевізників буде створено умови для ефективної діяльності.
Прийняття та впровадження проекту регуляторного акта не спричинить додаткових витрат з Державного бюджету України.
7.Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта
Передбачається, що проект регуляторного акта набере чинності відповідно до законодавства. При цьому термін чинності проекту регуляторного акта необмежений. Зміна строку дії проекту акта можлива в разі зміни актів законодавства, що регулюють зазначені питання.
8.Визначення показників результативності регуляторного акта
Результативність проекту регуляторного акта визначатиметься за такими показниками:
кількість залучених іноземних низькобюджетних авіаційних перевізників до аеропортів України;
кількість пасажирів, що користується послугами низькобюджетних авіаційних перевізників;
отриманням доходів аеропортами України від неавіаційної діяльності.
Дія проекту акта не призведе до збільшення вартості робіт або збільшення тривалості їх виконання для суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, пов'язаними з виконанням вимог акта.
Рівень поінформованості суб'єктів господарювання і фізичних осіб високий. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання щодо стимулювання розвитку низькобюджетних пасажирських авіаційних перевезень» та аналіз регуляторного впливу до нього розміщено на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України (
http://www.mtu.gov.ua) у розділі «Регуляторна діяльність».
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності, а також терміни проведення аналізу результативності
Відстеження результативності акта буде здійснюватись Міністерством інфраструктури України (ДП МА «Бориспіль»), на підставі показників, визначених у розділі 8 аналізу.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено до набрання чинності актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акта.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік з дня набрання ним чинності.
Періодичні відстеження результативності регуляторного акта будуть здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Віце-прем’єр-міністр України –
Міністр інфраструктури України Б. Колесніков
http://mtu.gov.ua/uk/alias_165/28471.html